سلام به همه دوستان خوب خودم بعد از یک مدت طولانی دوباره برگشتم امیدوارم که این مطلب به دردتون بخوره و از اون استفاده لازمو ببرید و با نظر های خودتون مثل همیشه به من لطف کنید .


امکاناتی که
RSS در اختیار شما می گذارد

شما به دنبال راهی برای جستجو در میان نامه های دریافتی خود هستید. فرصت وقت تلف کردن در سایت های گوناگون ندارید و می خواهید خیلی سریع از محتوای سایت های مورد علاقه تان با خبر شوید.به تازگی وبگرد  شده اید و می خواهید سایت های گوناگون را ببینید و بهترین ها را انتخاب کنید و یا مثل بسیاری از مردم به دنبال جواب اصطلاح رایج چه خبر هستید. یک عقیده قدیمی می گوید زمانی این مشکل حل می شود که جهان تار عنکبوتی دات کام پایان یابد.بسیاری از مردم نیز حل این مشکلات را به حال خود گذاشته اند. اما گروهی  از بلاگردها و توسعه دهندگان سایت های اینترنتی معتقدند که راه حل این کار استفاده از سیستمی است که از سال
۱۹۹۰ پایه گذاری شد.RSS که مخخف کلمه انگلیسی             Rich Site Summary" است. اگرچه با مخخف کلمه انگلیسی Rich Site Summary نیز شناخته می شود.RSS نوعی از اسناد XML است که برای به اشتراک گذاشتن یا استفاده از عنوان های خبری جدید  یا تیتر های یک سایت طراحی شده است.

چگونه از
RSS استفاده کنیم 

برای استفاده از
RSS ابتدا باید یک نرم افزار  RSS Reader را دانلود کنید. RSS Reader یک نرم افزار خواندن RSS است. اکنون نرم افزار های بسیاری در این زمینه وجود دارد که می تواند با دانلود آنها خبر خواند.اما به تازگی مرورگر های اینترنتی نیز به سیستم خبر خوانی الکترونیکی  مجهز شده اند.هم اکنون بسیاری از مروگر ها از جمله نت اسکیپ .موزیلا و اپرا مجهز به RSS Reader هستند.
نرم افزار خبر خوان
WenNews را می توانید از نشانی
 - http://www.gold-software.com/webnews TV -
file 75836.html دانلود کنید.سپس بر روی نشانه نارنجی رنگی که در سایت های خبری و بلاگ ها بر روی آنها RSS ویا XML نوشته شده کلید کنید. سپس از قسمت RSS صفحه را copy کنید و در قسمت ورودی نشانی خبر خوان مورد استفاده خود paste کنید. RSS جدید هنگام مشاهده صفحه پیامی را نشان می دهد  مبنی بر اینکه مشترک دریافت اخبار RSS شده اید.   

چگونه RSS خبر می خواند

بسیاری از سایت ها و وبلاگ ها اکنون مجهز به فرمت
RSS شده اند.بدین ترتیب شما می توانید هر بار که مطلب جدیدی در این مجله چاپ می شود از آن با خبر شوید .طریقه با خبر شدن  هم بدین ترتیب است که در گوشه ای از مرورگر و یا نرم افزار خبر خوان علامتی حاوی تیتر مطلب نشان داده می شود.کاربر با استفاده از این علامت مطلع می شود که مطلبی در همین رابطه به چاپ رسیده است.کاربران این امکان را دارند که فهرستی از  مطالبی که پیش از این به چاپ رسیده را مشاهده کنند و با کلیک بر روی آنها از محتوی مطالب با خبر شوند.به طور مثال اگر شما در مدت سه روز به نرم افزار خبر خوان خود سر نزده باشید .حجم اندوهی از خبر های جدیدی که در این سه روز نخوانده یا ندیده اید را نشانتان میدهد.

کاربرد های
RSS

اگر شما یک خریدار منظم از سایت
eBay باشید؛RSS.چشم شما در معامله های سایت eBayاست.سایت آمازون هم امکان استفاده ازRSS را فراهم کرده.بنابراین شما میتوانید از انتشار کتاب های با توجه به دسته بندی مورد علاقه تان با خبر شوید.دستگاه پخش موسیقی ساخت شرکت اپل iTunes نیز این امکان را فراهم کرده که آلبوهای جدید موسیقی را به اطلاع شما برساند و در صورت نیاز و خرید آن به طور اتوماتیک آنها را برایتان دانلود کند.
سایت های دیگری هم هستند که میتوانند با شغل شما مرتبط باشند و آخرین اطلاعات مورد نیاز شما را در آن شغل به اطلاعتان برسانند.شما به این گونه سایت ها سر بزنید یا احیانا اطلاعات را
Download  کنید.
اگر چه هنوز موتور های جستجو و
bookmark برای یافتن اطلاعات جدید سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد اما استفاده از RSS رو به افزایش گذاشته است.با این همه وقتی از کسانی که به طور منظم از اینترنت استفاده می کنند می پرسیم که آیا از RSS  استفاده می کنید یا خیر ؟به شما خیره می شوند.

مزیت
RSS بر خبر نامه های الکترونیکی

زمانی که شما عضو یک خبر نامه الکترونیک می شوید.همه مطالب تولید شده از یک سایت به پست الکترونیک شما فرستاده می شود.این اقدام در وهله اول باعث می شود تا قسمتی از فضای ایمیل شما اشغال شود.ضمن آنکه ممکن است مطالبی که شما به آن علاقه نداشته باشید نیز برایتان فرستاده شود.به عنوان مثال یک سایت خبری ممکن است هم مطالب ورزشی و هم مطالب سیاسی تولید کند.اما شما علاقه ای به مطلب سیاسی نداشته باشید .اما در هر حال همانند یک اسپم برایتان این گونه اخبار فرستاده می شود.اما در بسیاری از اوقات شما بدون آنکه مشترک یک خبر نامه الکترونیک شوید.ناخواسته مطالب مختلفی را دریافت  میکنید.در این حالت مطالب دریافتی برای شما حالت هرزنامه ( 
spam) را دارد.جیمز کرابتر  مدیر بنیاد تینک تانک می گوید:پست الکترونیک به مشکل بزرگی تبدیل شده و شاید RSS راه حل این مشکل باشد.

مایکروسافت و
RSS

مروگر اینترنت اکسپلورر ویندوز هنوز به این سیستم مجهز نشده اما مایکروسافت قول داده در مرورگر نسخه
۷ چنین امکاناتی را برای کاربران فراهم کند.نحوه کار با این مرورگر به گفته مسئولان مایکروسافت بسیار ساده خواهد بود و کافی است که در بخش plus مرورگر نشانی RSS وارد شود تا مرورگر به طور اتوماتیک به روز شدن سایت ها را اطلاع دهد .دن هاچوموویچ مدیر اجرایی تیم مرورگر اینترنت اکسپلورر می گوید: ما RSS را در هر جا می خواهیم.  میخواهم    RSS مایکروسافت نسبت به مرورگر های دیگر جامع تر و کامل تر باشد.ما می خواهیم RSS بهتر و بزرگتری نسبت به امروز داسته باشیم.مایکروسافت همچنین وعده داده در حال ایجاد یک بسته الحاقی از فرمت های مختلف RSS را برای تولید کنندگان محتواست که اطلاعات مختلف را به کاربر نشان می دهد و کاربر می تواند از میان آنها فهرست کاملی تهیه و تنظیم کند.

RSS فقط خبر خوان نیست

متاسفانه بسیاری از مترجمان ایرانی به اشتباه
RSS را خبر خوان ترجمه کرده اند.درحالی که کار RSS فقط خبر خواندن نیست.RSSهر گونه اطلاعاتی را می تواند بخواند.حتی برنامه های صوتی و تصویری نیز می توانند به RSS مجهز شوند.یکی از سایت هایی که در رواج RSS موثر بوده سایت بی بی سی است. تا کنون ۱۰۰ هزار نفر در این سایت از این امکان استفاده کرده اند .تعداد استفاده کنندگان از این امکان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است. از آوریل ۲۰۰۵ تا کنون ۱۸ میلیون بار بر روی سایت ورزشی بی بی سی کلیک شده است که در این میان RSS تاثیر عمده ای در این کار داشته است.

گام بعدی 

اما آیا
RSS پایان کار است؟دیو وینر مخترع RSS آرزو های بزرگی در سر دارد. او میخواهد سه کلمه دیگر را جانشین سه کلمه دیگر را جانشین سه کلمه فعلی RSS کند.وبگردی اتوماتیک (automated web surfing ) او میگوید : به دنبال ساخت نرم افزاری هستیم که به طور اتوماتیک در میان سایتها بچرخد و نتایج را اطلاع دهد. من فقط میخواهم محتویات یک سایت را بخوانم  که آن سایت اطلاعات سایت های مورد علاقه من را گرد آوری کرده باشد.وینر می گوید:اطلاعاتی که ما امروز داریم بسیار بیش از آن چیزی است که از گذشته داشته ایم.RSS  این امکان را میدهد که در دنیای اطلاعات شناور شویم.اما آقای وینر مطمئن نیست کهRSS نیاز به بازار رسانه دسته جمعی داشته باشد.(من اسکی بازم و اسکی ورزشی پر طرفدار است اما شاید کمتر از ۵ درصد مردم جهان این ورزش را انجام دهند.اگر در مورد RSS هم این مسئله وجود داشته باشد من واقعا میترسم.با این همه کمپانی های رسانه ای به طور دلگرم کننده ای از RSS استفاده از سیستم خبر خوان فراهم شود.آنها این شانس را دارند که خبر را بفهمند و سفارش دهند اما نرم افزار ها چگونه می توانند فرقی میان خبر و اطلاعات قائل شوند.

دوستان امیدوارم استفاده لازمو از این مطلب برده باشید و به اطلاعات عمومی شما در مورد
RSS افزوده شده باشد.